Проблеми в профтехосвіті почалися ще наприкінці минулого 2015 року. До цього не був готовий ніхто – ні сама система профтехосвіти, ні управління освіти та науки, ні міські голови міст обласного підпорядкування. Усе звалилося як сніг на голову – без підготовчої та розяснювальної роботи. Втім, як і все решта, що запроваджується в країні під гаслами «реформа», «децентралізація», «оптимізація».

На Волині найбільше дісталося п’ятьом профтехучилищам. Двом в Нововолинську і Ковелі, і нашому ВПУ. Це всі навчальні заклади профтехосвіти, які згідно постанови Кабміну повинні були фінансуватися з міського бюджету, тому що розміщені в містах обласного підпорядкування. Решта 11 волинських училищ залишилися на обласному бюджеті.

Завдяки депутатам міської ради, міському голові Петру Саганюку, наше ВПУ, можна сказати, зараз – у найкращому становищі. Два ПТУ в Ковелі профінансовані лише на один місяць, взагалі не фінансуються на сьогодні два нововолинських училища.  

Попри проблеми, які нині існують у закладах профтехосвіти, Володимир-Волинське вище професійне училище живе своїм звичним життям.

– Триває повноцінний навчальний процес. Він, до речі, й не зупинявся. Хоча два з половиною місяці наші працівники не отримували заробітних плат, а учні – стипендії, – ділиться із нами директор училища Володимир Смоляр.- І педагогічний і учнівський колектив це розумів, можливо, саме тому жодного дня не було зриву навчального процесу. Проте ніхто не сидів склавши руки, бо не хотів миритися з таким станом справ. Ми неодноразово збирали збори трудового колективу, разом думали як нам вийти з такої складної ситуації, яку створили на державному рівні. Складність полягала у тому, що потрібно було харчувати учнів, мається на увазі сиріт, малозабезпечених та позбавлених батьківського піклування. Нелегко було й колективу. В нас, наприклад, працює подружжя. Уявіть собі, як це прожити в наш час, коли і чоловік і дружина ні копійки не приносять додому. І так кілька місяців!

Що ж було зроблено? Спочатку ми підготували звернення до секретаріату Кабінету Міністрів України і у Волинську ОДА, потім – заяву міському голові Петру Саганюку та депутату Верховної Ради України Ігорю Гузю, голові ОДА Володимиру Гунчику, голові облради Ігоря Палиці. Згодому підготували листи народному депутату України Тимошенко, Ігорю Палиці та Володимиру Гунчику, Петру Саганюку, заступнику начальника управління освіти і науки Волинської ОДА Людмилі Плахотній, директору навчально-методичного центру Волинської області, засобам масової інформації, листи Прем’єр-міністру, голові Верховної Ради, міністру освіти.

10 березня, у той час коли проходила сесія Волинської обласної ради, працівники нашого ВПУ та інших  профтехучилищ з Нововолинська та Ковеля брали участь у акції протесту, що проходила під стінами ОДА. Пізніше голова облради дав розпорядження виділи кошти через міські бюджети для погашення заборгованості перед працівниками та студентами цих училищ. Дякувати Богу, до нашої проблеми з розумінням поставилися і депутати міської ради, і міський голова. Отож, кошти на фінансування нашого закладу таки були виділені.

Всі будівлі та приміщення ВПУ тепер перейдуть і комунальну власність міста. Фінансово тепер ми будемо залежні від міської влади. Як у подальшому триватиме ця співпраця – час покаже.

Я говорив і буду говорити, що жодна держава в світі не побудувала своєї економіки без робітничого класу, – продовжує директор ВПУ. – Шкода, що там, наверху, не хочуть задумуватися над цим.

– На скільки вам вистачить коштів, які виділила міська влада?

– Десь приблизно на перше півріччя,  до червня місяця. Що буде далі, ніхто не знає. Надіємося на протокол, прийнятий Верховною Радою, що з 1 червня почнеться розгляд питання про подальшу долю системи профтехосвіти. Водночас ми добре розуміємо що в зв’язку із створення нової коаліції та нового Уряду питання до нас може й не дійти. Будемо все ж надіятися на той червень місяць.

– Якщо фінансування ВПУ і далі буде лежати на плечах міської влади, то як буде з навчанням учнів, які не є мешканцями міста та району?

– Будуть вирішувати, але тут потрібно і про своїх дітей думати. Ось для прикладу: дитина захотіла здобути спеціальність «різьбяр по дереву». Цю спеціальність можна здобути лише в одному ПТУ області – в Ковельському. Але там не хочуть приймати дитину з Володимира-Волинського, беруть лише своїх, ковельських. Це, скажете, не обмеження прав дитини на здобуття освіти?

Говорять також про те, щоб райони, з яких діти навчатимуться у закладах профтехосвіти, платили за навчання членів своєї громади. Не знаю, яким районам чи об´єднаним громадам буде це під силу?

– Гунчик неодноразово говорив про вивчення та перейняття естонського досвіду функціонування профтехосвіти. Що ви думаєте з цього приводу?

– Минулий понеділок делегація, яка складалася з працівників профтехосвіти їздили до Єстонії, власне, для вивчення досвіду функціонування профтехосвіти в цій прибалтійській країні. На цій неділі буде організовано зустріч зі всіма директорами професійно-технічних училищ області, де будуть розповідати що вони побачили, що нового можна почерпнути з досвіду естонських колег.

Я у свій час добре вивчив досвід роботи німецьких профтехнічних закладів, але мені, чесно кажучи, навіть не хочеться порівнювати, бо це – небо і земля. Там зовсім інший підхід держави до функціонування закладів подібного типу.

– Що на вашу думку буде відбуватися в системі профтехосвіти?

– Ну, за словами голови ОДА пана Гунчика, нас чекає оптимізація навчальних закладів. Це означає, що певні навчальні заклади будуть ліквідовані, на інші чекає укрупнення. Оптимізація гряде не тільки по самих навчальних закладах, а й по самих спеціальностях. Якісь заберуть, якісь нові відкриють, на якісь менше набиратимуть учнів.

– А можливе об’єднання ВПУ та Оваднівського ПТУ?

– Ніхто нічого не може передбачити. На мою думку таке укрупнення нічого не дасть. За ним може послідувати скорочення штату, а за роки робити у ВПУ я зрозумів що краще на роботу прийняти одну людину ніж звільнити десятьох. Це дуже болюче питання.

– Чимало учнів ВПУ проходять виробничу практику на найбільшому підприємстві міста ТзОВ «Гербор-Холдинг», а потім – розпочинають там свою трудову діяльність. Чи обговорювали ви ситуацію, що склалася нині у профтехосвіті, зокрема у вашому навчальному закладі, з директором підприємства? Яким він бачить вихід із ситуації, що склалася?

– Хочу звернути увагу на те, що наш заклад першим в області перейшов на дуальну форму навчання. Що це означає? У стінах нашого навчального закладу ми даємо своїм учням весь теоретичний курс спеціальності «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній деревооброблення». Кабінет для цього повністю обладнало підприємство «Гербор-Холдинг». Ми жодної копійки на це не витратили! Виробниче навчання наші учні дійсно проходять у цехах «Гербора». Кращого варіанту, коли ми говоримо про сучасне обладнання на якому діти повинні засвоювати ази своєї майбутньої професії,і бути не може. Своїми власними силами наш навчальний заклад нізащо б не придбав жодного деревообробного станка. До речі, вартість одного такого станка – кількасот тисяч євро.

Наші діти проходять навчання на надсучаснішому обладнанні. Потім, наші випускники стовідсотково поповнюють трудовий колектив цього підприємства.

Розмови з Олегом Васильовичем у нас поки ще не було, по тій причині що ще невідомо: чи доведеться йому платити за підготовку наших учнів, чи ні. Можливо, підприємство саме візьметься готувати спеціалістів такого профілю.

Ще рано щось прогнозувати, бо невідомо в якому напрямку рухатиметься реформування профтехосвіти.

– Зараз колектив допрацьовує до канікул, студенти теж закінчують навчальний рік, а далі – що?

– Ми не знаємо кого будемо готувати на наступний навчальний рік! Якщо кожного року ми узгоджували державне замовлення з Міністерством освіти і вже в квітні місяці по школах міста, району, навіть області – розпочинали профорієнтаційну роботу. На сьогодні ми цю роботу ще не розпочали тому що з Міносвіти прийшла директива: «план прийому (раніше називали держзамовлення) узгоджувати на регіональному рівні». Тобто, план прийому я тепер можу узгоджувати з міським головою. Дане питання ми плануємо більше обговорити з мером після наради, яку буде проводити голова Волинської ОДА щодо оптимізації навчальних закладів області.

– У владних кабінетах ведеться мова про те, щоб з профтехосвіти виключити ланку середньої освіти. Ваше ставлення до цього?

– А куди в такому випадку подінемо вчиелів загальноосвітніх предметів? Куди їм іти працювати?

– Якщо у фінансовому плані ВПУ тепер залежне від міської влади, то якій структурі буде підпорядковуватися заклад по освітянській лінії?

– Управлінню освіти Володимир-Волинському міськвиконкому, начальник – Дмитро Андрійович Здіховський.

Закон про профтехосвіту таки не прийняли. Що буде в подальшому з ПТУ, ВПУ, – ніхто не знає, проте більшість переконана – оптимізації, а, відтак, і скорочення у цих навчальних закладах – не оминути.

Кажуть, що коли так масово зачиняються навчальні заклади – через рік-два масово почнуть відчинятися тюрми. Чи, може, це теж побічне явище таких «болючих» але необхідних країні реформ?

Якщо Ви знайшли помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter. Дякуємо!